آموزش رایگان و جامع ++C
این دوره کامل برنامهنویسی C++ شامل 11 فصل هیجانانگیز و کاربردیه که همه چیز رو از اصول اولیه تا پروژههای عملی پوشش میده! توی این دوره یاد میگیری چطوری با ورودی و خروجیها و کاراکترهای کنترلی کار کنی، تصمیمگیریها و حلقههای تکرار رو تو کدت پیادهسازی کنی، توابع و Template بسازی و مدیریت کنی. همینطور با آرایهها، اشارهگرها و متغیرهای پویا، رشتهها و مفاهیم استراکچر، enum و union کاملاً مسلط میشی. تازه، کار با فایلها و اصول شیگرایی و وراثت رو هم با مثالهای کاربردی یاد میگیری. در آخر هم تو پروژههای واقعی مثل مدیریت سیستم دانشجویی، مدیریت سفارش غذا و بازی x-o خودت رو به چالش میکشی! این دوره طوری طراحی شده که هم برای مبتدیها جذاب باشه و هم برای حرفهایها نکات جدیدی داشته باشه. آمادهای متخصص C++ بشی؟
سرفصل های دوره
برای مشاهده ویدیوها ابتدا دکمه شرکت در دوره را بزنید
فصل اول: ورودی،خروجی،کاراکترهای کنترلی در سی پلاس پلاس
در این بخش، ابتدا به تفاوتهای دو زبان C و C++ پرداخته شده است و سپس مباحثی مانند دستور خروجی به همراه کاراکترهای کنترلی (مانند ‘\n’, ‘\t’, ‘\r’, ‘\b’, ‘\a’ و ...)، نحوه کامنت کردن کدها، عملگرهای محاسباتی، نحوه چاپ کاراکترهای خاص (مانند “, ’, )، و تابع کتابخانهای setw() در قالب مثالهای کاملاً عملی آموزش داده شده است. فصل اول شامل 3 ساعت ویدیوی آموزشی است که دارای 19 مثال میباشد. توجه کنید که هر مثال ممکن است دارای چندین بخش باشد و حالتهای مختلف در ویدیو خروجی گرفته شود، بنابراین حتماً ویدیوها را به طور کامل مشاهده کنید و فقط به سورس کدهای داده شده بسنده نکنید.
در این قسمت از دوره آموزشی برنامهنویسی C و C++، مباحثی مانند انواع دادهها، گنجایش هر نوع متغیر (sizeof)، حداقل و حداکثر مقداری که میتوان در هر نوع متغیر قرار داد (مثلاً FLT_MIN، DBL_MAX)، typecasting، فضای نام std، دستور define، و متغیرهای ثابت به صورت کاملاً عملی آموزش داده شده است. در ادامه، مثالهایی مانند برنامه محاسبه مساحت و محیط مستطیل و دایره، و برنامه جابهجایی محتوای دو متغیر آورده شده است. توجه کنید که هر مثال ممکن است دارای چندین بخش باشد و حالتهای مختلف در ویدیو خروجی گرفته شود، بنابراین حتماً ویدیوها را به طور کامل مشاهده کنید و فقط به سورس کدهای داده شده بسنده نکنید.
در این قسمت از دوره آموزشی برنامهنویسی C و C++، مباحثی مانند عملگرهای مقایسه، عملگرهای منطقی، عملگرهای بیتی، عملگرهای شیفت، عملگرهای پیشافزایشی و پسافزایشی (++)، عملگرهای پیشکاهشی و پسکاهشی (--) در قالب مثالهای کاملاً عملی آموزش داده شده است. توجه کنید که هر مثال ممکن است دارای چندین بخش باشد و حالتهای مختلف در ویدیو خروجی گرفته شود، بنابراین حتماً ویدیوها را به طور کامل مشاهده کنید و فقط به سورس کدهای داده شده بسنده نکنید.
در این قسمت از دوره آموزشی برنامهنویسی C و C++، مباحثی مانند کدهای اسکی با typecasting، توابع کتابخانهای ریاضی، تابع رندوم، عملگر کاما برای جداسازی دستورات، تابع cout.setf()، تابع cout.fill() و تابع کتابخانهای cout.width() در قالب مثالهای کاملاً عملی آموزش داده شده است. در ادامه، برنامههایی مانند تولید رندوم اعداد روی تاس و ... آورده شده است. توجه کنید که هر مثال ممکن است دارای چندین بخش باشد و حالتهای مختلف در ویدیو خروجی گرفته شود، بنابراین حتماً ویدیوها را به طور کامل مشاهده کنید و فقط به سورس کدهای داده شده بسنده نکنید.
در این قسمت از دوره آموزشی برنامهنویسی C و C++، مباحثی مانند دستورات ورودی/خروجی scanf() و printf() در زبان C، و توابع کتابخانهای getch() و getche() در قالب مثالهای کاملاً عملی آموزش داده شده است. در ادامه، برنامه ضرب دو عدد وارد شده از طرف کاربر به زبان C آموزش داده شده است. توجه کنید که هر مثال ممکن است دارای چندین بخش باشد و حالتهای مختلف در ویدیو خروجی گرفته شود، بنابراین حتماً ویدیوها را به طور کامل مشاهده کنید و فقط به سورس کدهای داده شده بسنده نکنید.
فصل دوم: ساختارهای تصمیم گیری در سی پلاس پلاس
در این بخش از دوره آموزشی برنامهنویسی C و C++، مباحثی مانند دستور if، else، else if، switch، break و عملگر عبارت شرطی در قالب مثالهای کاملاً عملی آموزش داده شده است. فصل دوم شامل 2 ساعت ویدیوی آموزشی است که در آن مثالهای مختلفی توضیح داده شده است. توجه داشته باشید که هر مثال ممکن است دارای چندین بخش باشد و حالتهای مختلف در ویدیو خروجی گرفته میشود. بنابراین حتماً ویدیوها را به طور کامل مشاهده کنید و فقط به سورس کدهای داده شده بسنده نکنید.
در این بخش از دوره آموزشی برنامهنویسی C و C++، مباحثی مانند دستور if، else، else if، switch، break، ifهای تودرتو، عملگر &&، عملگر ||، در قالب 7 مثال کاملاً عملی آموزش داده شده است. در ادامه، برنامههایی مانند زوج یا فرد بودن یک عدد رندوم دو رقمی، تعیین مثبت یا منفی بودن عدد وارد شده، بخشپذیری دو عدد به هم، پیدا کردن مینیمم دو عدد وارد شده، حدس عدد وارد شده، چاپ صعودی دو عدد وارد شده و چاپ صعودی سه عدد وارد شده آورده شده است. فصل دوم شامل 2 ساعت ویدیوی آموزشی است که دارای چندین مثال مختلف میباشد. توجه داشته باشید که هر مثال ممکن است دارای چندین بخش باشد و حالتهای مختلف در ویدیو خروجی گرفته میشود. بنابراین حتماً ویدیوها را به طور کامل مشاهده کنید و فقط به سورس کدهای داده شده بسنده نکنید.
در این بخش از دوره آموزشی برنامهنویسی C و C++، مباحثی مانند دستور if، else، else if، switch، break، ifهای تودرتو، عملگر && و عملگر || در قالب مثالهای کاملاً عملی آموزش داده شده است. در ادامه، برنامههایی مانند مینیمم سه عدد وارد شده، معادل حرفی نمره وارد شده، چاپ نام رنگها با ورود کاراکتر مربوطه، چهار عمل اصلی روی دو عدد با ورود عملگر مربوطه، استفاده از عملگرهای مرکب، بخشپذیری دو عدد با شرطهای تودرتو، مینیمم سه عدد با شرطهای تودرتو و تشخیص صدادار بودن کاراکتر وارد شده آورده شده است. فصل دوم شامل 2 ساعت ویدیوی آموزشی است که دارای چندین مثال میباشد. توجه داشته باشید که هر مثال ممکن است دارای چندین بخش باشد و حالتهای مختلف در ویدیو خروجی گرفته میشود. بنابراین حتماً ویدیوها را به طور کامل مشاهده کنید و فقط به سورس کدهای داده شده بسنده نکنید.
فصل سوم: ساختارهای تکرار در C++
در این بخش از دوره آموزشی برنامهنویسی C و C++، مباحثی مانند دستور for، while، do while، حلقههای بینهایت، استفاده از break داخل حلقهها، استفاده از دستور continue داخل حلقهها، دستور goto و حلقههای تودرتو در قالب مثالهای کاملاً عملی آموزش داده شده است. در ادامه، برنامه چاپ اعداد زوج تکرقمی به 5 روش نوشته شده است. فصل سوم شامل 4 ساعت ویدیوی آموزشی است که دارای مثالهای کاربردی مختلف میباشد. توجه داشته باشید که هر مثال ممکن است دارای چندین بخش باشد و حالتهای مختلف در ویدیو خروجی گرفته میشود. بنابراین حتماً ویدیوها را به طور کامل مشاهده کنید و فقط به سورس کدهای داده شده بسنده نکنید.
در این بخش از دوره آموزشی برنامهنویسی C و C++، مباحثی مانند دستور for، while، do while، حلقههای بینهایت، استفاده از break داخل حلقهها، استفاده از دستور continue داخل حلقهها، دستور goto و حلقههای تودرتو در قالب مثالهای کاملاً عملی آموزش داده شده است. در ادامه، برنامههایی مانند جذر هر عدد مثبت وارد شده، توان هر دو عدد وارد شده داخل حلقه، مجموع سری 1 تا n به پنج روش، و سری فیبوناچی آورده شده است. فصل سوم شامل 4 ساعت ویدیوی آموزشی است که دارای برنامههای کاربردی مختلف میباشد. توجه داشته باشید که هر مثال ممکن است دارای چندین بخش باشد و حالتهای مختلف در ویدیو خروجی گرفته میشود. بنابراین حتماً ویدیوها را به طور کامل مشاهده کنید و فقط به سورس کدهای داده شده بسنده نکنید.
در این بخش از دوره آموزشی برنامهنویسی C و C++، مباحثی مانند دستور for، while، do while، حلقههای بینهایت، استفاده از break داخل حلقهها، استفاده از دستور continue داخل حلقهها، دستور goto و حلقههای تودرتو در قالب مثالهای کاملاً عملی آموزش داده شده است. در ادامه، برنامههایی مانند برنامه توان دو عدد بدون استفاده از تابع کتابخانهای، مقسوم علیههای هر عدد وارد شده و دستور goto در قالب چهار مثال آورده شده است. فصل سوم شامل 4 ساعت ویدیوی آموزشی است که دارای مثالهای عملی مختلف میباشد. توجه داشته باشید که هر مثال ممکن است دارای چندین بخش باشد و حالتهای مختلف در ویدیو خروجی گرفته میشود. بنابراین حتماً ویدیوها را به طور کامل مشاهده کنید و فقط به سورس کدهای داده شده بسنده نکنید.
در این بخش از دوره آموزشی برنامهنویسی C و C++، مباحثی مانند دستور for، while، do while، حلقههای بینهایت، استفاده از break داخل حلقهها، استفاده از دستور continue داخل حلقهها، دستور goto و حلقههای تودرتو در قالب مثالهای کاملاً عملی آموزش داده شده است. در ادامه، برنامههایی مانند فاکتوریل هر عدد وارد شده، تمام اعداد فاکتوریل کوچکتر از عدد وارد شده، برنامه 1! تا n!، میانگین تعدادی عدد وارد شده، مجموع سری 1+1/2+1/4+1/8+...+1/n، نمایش مثلث قائمالزاویه با استفاده از ستارهها آورده شده است. فصل سوم شامل 4 ساعت ویدیوی آموزشی است که دارای مثالهای عملی مختلف میباشد. توجه داشته باشید که هر مثال ممکن است دارای چندین بخش باشد و حالتهای مختلف در ویدیو خروجی گرفته میشود. بنابراین حتماً ویدیوها را به طور کامل مشاهده کنید و فقط به سورس کدهای داده شده بسنده نکنید.
در این بخش از دوره آموزشی برنامهنویسی C و C++، مباحثی مانند دستور for، while، do while، حلقههای بینهایت، استفاده از break داخل حلقهها، استفاده از دستور continue داخل حلقهها، دستور goto و حلقههای تودرتو در قالب مثالهای کاملاً عملی آموزش داده شده است. در ادامه، برنامههایی مانند نمایش تعداد اعداد زوج و فرد در تعدادی عدد وارد شده، وارون یک عدد وارد شده، نمایش کاراکترهای A تا Z و a تا z به همراه کد اسکی آنها، مجموع ارقام یک عدد وارد شده، شمارش تعداد حروف کوچک، تعداد حروف بزرگ، تعداد کلمات و تعداد ارقام در یک جمله وارد شده از طرف کاربر که به enter ختم میشود، مبنای 2 هر عدد وارد شده از طرف کاربر آورده شده است. فصل سوم شامل 4 ساعت ویدیوی آموزشی است که دارای چندین مثال مختلف میباشد. توجه داشته باشید که هر مثال ممکن است دارای چندین بخش باشد و حالتهای مختلف در ویدیو خروجی گرفته میشود. بنابراین حتماً ویدیوها را به طور کامل مشاهده کنید و فقط به سورس کدهای داده شده بسنده نکنید.
در این بخش از دوره آموزشی برنامهنویسی C و C++، مباحثی مانند دستور for، while، do while، حلقههای بینهایت، استفاده از break داخل حلقهها، استفاده از دستور continue داخل حلقهها، دستور goto و حلقههای تودرتو در قالب مثالهای کاملاً عملی آموزش داده شده است. در ادامه، برنامههایی مانند برنامهای که ما بین دو عدد وارد شده زوجها را نمایش داده و به جای فردها کاراکتر ستاره نمایش میدهد، جدول ضرب 1 تا 10، میانگین تعدادی عدد مثبت، چاپ مثلث قائمالزاویه که در آن اعداد 1 تا n قرار دارد، چاپ مثلث قائمالزاویه که در آن اعداد n تا 1 قرار دارد و چندین مثال که از شما میخواهد خروجی را حدس بزنید، آورده شده است. فصل سوم شامل 4 ساعت ویدیوی آموزشی است که دارای مثالهای عملی مختلف میباشد. توجه داشته باشید که هر مثال ممکن است دارای چندین بخش باشد و حالتهای مختلف در ویدیو خروجی گرفته میشود. بنابراین حتماً ویدیوها را به طور کامل مشاهده کنید و فقط به سورس کدهای داده شده بسنده نکنید.
در این بخش از دوره آموزشی برنامهنویسی C و C++، مباحثی مانند دستور for، while، do while، حلقههای بینهایت، استفاده از break داخل حلقهها، استفاده از دستور continue داخل حلقهها، دستور goto و حلقههای تودرتو در قالب مثالهای کاملاً عملی آموزش داده شده است. در ادامه، برنامههایی مانند نمایش اعداد زوج بین دو عدد وارد شده و نمایش کاراکتر ستاره به جای اعداد فرد، جدول ضرب 1 تا 10، میانگین تعدادی عدد مثبت، چاپ مثلث قائمالزاویه که در آن اعداد 1 تا n قرار دارد، چاپ مثلث قائمالزاویه که در آن اعداد n تا 1 قرار دارد و چندین مثال که از شما میخواهد خروجی را حدس بزنید، آورده شده است. فصل سوم شامل 4 ساعت ویدیوی آموزشی است که دارای مثالهای عملی مختلف میباشد. توجه داشته باشید که هر مثال ممکن است دارای چندین بخش باشد و حالتهای مختلف در ویدیو خروجی گرفته میشود. بنابراین حتماً ویدیوها را به طور کامل مشاهده کنید و فقط به سورس کدهای داده شده بسنده نکنید.
فصل چهارم: function,template
در این قسمت از دوره آموزشی برنامه نویسی C و C++، مباحثی مانند، مفهوم تابع، نحوه اعلان و تعریف تابع، روش های ارسال مقادیر به تابع به صورت call by value و call by reference، تابع بازگشتی، نحوه ایجاد namespaceهای مختلف و استفاده از آن، تفاوت بین متغیرهای local و global و static، function overloading، مفهوم و نحوه استفاده از template، در قالب مثال های کاملا عملی آموزش داده شده است. در ادامه برنامه هایی مانند، چاپ کلمه hello توسط تابع، برنامه ای که تابعی هر رشته دریافتی را چاپ میکند، برنامه ای که تابعی هر رشته دریافتی را با رشته دیگر concat کرده و آنرا برمیگرداند، تابعی که طبق کاراکتر دریافتی رشته مناسب را چاپ میکند(روش ارسال یکبار call by value و بار دیگر call by reference است)، برنامه مساحت و محیط مستطیل توسط تابع به دو روش call by value و call by reference، برنامه جابه¬جایی محتوای دو متغیر به دو روش call by value و call by reference، آورده شده است. فصل چهارم شامل 5 ساعت ویدیوی آموزشی است که دارای چندین مثال مختلف می باشد. توجه کنید که هر مثال ممکن است دارای چندین بخش باشد و حالت های مختلف در ویدیو خروجی گرفته میشود، پس حتما ویدیوها را به طور کامل مشاهده کنید و فقط به سورس کدهای داده شده بسنده نکنید.
در این قسمت از دوره آموزشی برنامهنویسی C و C++، مباحثی مانند مفهوم تابع، نحوه اعلان و تعریف تابع، روشهای ارسال مقادیر به تابع به صورت call by value و call by reference، تابع بازگشتی، نحوه ایجاد namespaceهای مختلف، تفاوت بین متغیرهای local، global و static، function overloading و مفهوم و نحوه استفاده از template در قالب مثالهای عملی آموزش داده شده است. برنامههایی مانند چاپ کلمه "hello" توسط تابع، چاپ اعداد زوج تکرقمی، افزایش عدد صحیح دریافتی با call by value و call by reference، افزایش ورودی با template، پارامترهای پیشفرض در تابع، چاپ آرایه با تابع، function overloading و مجموع اعداد 1 تا 10 با تابع بازگشتی آورده شده است.
در این قسمت از دوره آموزشی برنامهنویسی C و C++، مباحثی مانند مفهوم تابع، نحوه اعلان و تعریف تابع، روشهای ارسال مقادیر به تابع به صورت call by value و call by reference، تابع بازگشتی، نحوه ایجاد namespaceهای مختلف، تفاوت بین متغیرهای local، global و static، function overloading و مفهوم و نحوه استفاده از template در قالب مثالهای عملی آموزش داده شده است. برنامههایی مانند تابعی که بر اساس دو پارامتر دریافتی جدول ضرب بین دو عدد را چاپ میکند، پیادهسازی عملکرد تابع کتابخانهای ceil، پیادهسازی عملکرد تابع کتابخانهای floor، تابعی که تعداد جابهجاییهای لازم برای چاپ صعودی n متغیر را محاسبه میکند، تابعی که ماکزیمم و مینیمم سه عدد دریافتی را برمیگرداند، تابعی که وارون یک عدد دریافتی را برمیگرداند و برنامه چهار عمل اصلی توسط توابع مختلف آورده شده است. فصل چهارم شامل 5 ساعت ویدیوی آموزشی است که دارای چندین مثال مختلف میباشد. هر مثال ممکن است دارای چندین بخش باشد و حالتهای مختلف در ویدیو خروجی گرفته میشود. بنابراین حتماً ویدیوها را به طور کامل مشاهده کنید و فقط به سورس کدهای داده شده بسنده نکنید.
در این قسمت از دوره آموزشی برنامهنویسی C و C++، مباحثی مانند مفهوم تابع، نحوه اعلان و تعریف تابع، روشهای ارسال مقادیر به تابع به صورت call by value و call by reference، تابع بازگشتی، نحوه ایجاد namespaceهای مختلف، تفاوت بین متغیرهای local، global و static، function overloading و مفهوم و نحوه استفاده از template در قالب مثالهای کاملاً عملی آموزش داده شده است. برنامههایی مانند تابعی که بر اساس پارامترهای دریافتی ریشههای معادله درجه 2 را چاپ میکند (این تابع باید در صورت امکان ریشههای مختلط را هم چاپ کند)، تابعی که مجموع سری 1-3+5-7+9-11+...+n را برمیگرداند، رسم مثلث قائمالزاویه با تعیین تعداد سطر (تعداد سطر به تابع ارسال میشود) و مجموع اعداد 1 تا n با تابع بازگشتی آورده شده است.
در این قسمت از دوره آموزشی برنامهنویسی C و C++، مباحثی مانند مفهوم تابع، نحوه اعلان و تعریف تابع، روشهای ارسال مقادیر به تابع به صورت call by value و call by reference، تابع بازگشتی، نحوه ایجاد namespaceهای مختلف، تفاوت بین متغیرهای local، global و static، function overloading و مفهوم و نحوه استفاده از template در قالب مثالهای کاملاً عملی آموزش داده شده است. برنامههایی مانند فاکتوریل یک عدد با تابع بازگشتی، ضرب دو عدد با تابع بازگشتی، فیبوناچی با تابع بازگشتی، توان دو عدد با استفاده از تابع بازگشتی، وارون یک عدد با استفاده از تابع بازگشتی و حدس خروجی برنامه تابع بازگشتی آورده شده است. فصل چهارم شامل 5 ساعت ویدیوی آموزشی است که دارای چندین مثال مختلف میباشد. هر مثال ممکن است دارای چندین بخش باشد و حالتهای مختلف در ویدیو خروجی گرفته میشود. بنابراین حتماً ویدیوها را به طور کامل مشاهده کنید و فقط به سورس کدهای داده شده بسنده نکنید.
در این قسمت از دوره آموزشی برنامهنویسی C و C++، مباحثی مانند مفهوم تابع، نحوه اعلان و تعریف تابع، روشهای ارسال مقادیر به تابع به صورت call by value و call by reference، تابع بازگشتی، نحوه ایجاد namespaceهای مختلف، تفاوت بین متغیرهای local، global و static، function overloading و مفهوم و نحوه استفاده از template در قالب مثالهای کاملاً عملی آموزش داده شده است. برنامههایی مانند تبدیل از مبنای 10 به هر مبنایی با تابع بازگشتی، محاسبه ب.م.م دو عدد با استفاده از تابع بازگشتی، برنامهای که تفاوت متغیرهای محلی، سراسری و متغیرهای داخل namespace را آموزش میدهد و برنامهای که نحوه استفاده از توابع داخل namespaceهای مختلف را آموزش میدهد آورده شده است.
در این قسمت از دوره آموزشی برنامهنویسی C و C++، مباحثی مانند مفهوم تابع، نحوه اعلان و تعریف تابع، روشهای ارسال مقادیر به تابع به صورت call by value و call by reference، تابع بازگشتی، نحوه ایجاد namespaceهای مختلف، تفاوت بین متغیرهای local، global و static، function overloading و مفهوم و نحوه استفاده از template در قالب مثالهای کاملاً عملی آموزش داده شده است. برنامههایی مانند پیادهسازی عملکرد تابع کتابخانهای toupper، نمایش ارقام یک عدد و مجموع ارقام با استفاده از تابع بازگشتی و برنامهای که نحوه استفاده و مفهوم متغیرهای static را آموزش میدهد آورده شده است.
در این قسمت از دوره آموزشی برنامهنویسی C و C++، مباحثی مانند مفهوم تابع، نحوه اعلان و تعریف تابع، روشهای ارسال مقادیر به تابع به صورت call by value و call by reference، تابع بازگشتی، نحوه ایجاد namespaceهای مختلف، تفاوت بین متغیرهای local، global و static، function overloading و مفهوم و نحوه استفاده از template در قالب مثالهای کاملاً عملی آموزش داده شده است. برنامههایی مانند بحث function overloading در قالب مثال، تابعی که با کمک template هر نوع مقداری را میتواند یک واحد افزایش دهد آورده شده است.
در این قسمت از دوره آموزشی برنامهنویسی C و C++، مباحثی مانند مفهوم تابع، نحوه اعلان و تعریف تابع، روشهای ارسال مقادیر به تابع به صورت call by value و call by reference، تابع بازگشتی، نحوه ایجاد namespaceهای مختلف، تفاوت بین متغیرهای local، global و static، function overloading و مفهوم و نحوه استفاده از template در قالب مثالهای کاملاً عملی آموزش داده شده است. برنامههایی مانند تابعی که با کمک template ماکزیمم دو نوع متغیر را نمایش میدهد، تابعی که با کمک template قرینه هر نوع عددی را برمیگرداند، برنامهای که از template استفاده کرده و از شما میخواهد خروجی برنامه را حدس بزنید و برنامهای که از template و function overloading استفاده میکند و از شما میخواهد خروجی برنامه را حدس بزنید آورده شده است.
فصل پنجم: آرایه ها در سی پلاس پلاس
در این قسمت از دوره آموزشی برنامهنویسی C و C++، مباحثی مانند آرایههای تکبعدی، آرایههای دوبعدی، آرایههای سهبعدی، اثر همسایگی در آرایه و بحث template در آرایه در قالب مثالهای کاملاً عملی آموزش داده شده است. برنامههایی مانند میانگین اعداد موجود در آرایه، مینیمم عدد در آرایه و... آورده شده است.
در ادامه برنامهای نوشته شده که تابعی هر نوع آرایهای را میگیرد و تابعی دیگر هر نوع آرایهای را میتواند چاپ کند (بحث Template و ترکیب آن با آرایه) آورده شده است.
در ادامه برنامههایی مانند پر کردن و چاپ کردن آرایه دو بعدی، پر کردن و چاپ کردن آرایه سه بعدی، مثالی از اثر همسایگی با آرایه، نمایش آدرس محتویات آرایه و نمایش تعداد صفرها در یک آرایه سه بعدی آورده شده است.
در این بخش از دوره C++، شما با چندین برنامه و تابع مختلف برای کار با آرایهها آشنا خواهید شد. این برنامهها شامل تابعی برای قرار دادن و چاپ اعداد تک رقمی در آرایه، تابعی برای قرار دادن و چاپ اعداد زوج دو رقمی در آرایه، برنامهای برای محاسبه مجموع و میانگین اعداد موجود در آرایه، و برنامهای برای چاپ آرایه به صورت معکوس هستند. این مثالها به شما کمک میکنند تا با مفاهیم مختلف آرایهها در زبان C++ آشنا شده و مهارتهای خود را در برنامهنویسی تقویت کنید.
این بخش از دوره به شما میآموزد چگونه با استفاده از زبان برنامهنویسی C++ یک آرایه را با اعداد تصادفی پر کنید و سپس بیشترین عدد موجود در آرایه و موقعیت آن را پیدا کنید. این مهارتها برای درک بهتر الگوریتمها و کار با دادهها در برنامهنویسی بسیار مفید است.
در این بخش از دوره، به بررسی چگونگی محاسبه مجموع دو آرایه دو بعدی در C++ خواهیم پرداخت. همچنین، نحوه تغییر دادههای آرایه بر اساس شرایط خاص (مانند تبدیل نمرات کمتر از 10 به صفر و نمرات بالاتر از 10 به یک) را یاد خواهید گرفت. این تکنیکها برای پردازش و تجزیه و تحلیل دادهها در برنامههای واقعی بسیار مفید هستند.
در این بخش از دوره C++، به بررسی چگونگی محاسبه ماکزیمم و میانگین هر سطر در آرایههای دو بعدی پرداخته میشود. همچنین، کاربرد آرایهها در ایجاد جدول ضرب، پیدا کردن ماکزیمم در آرایههای کوچک، ترانهاده سازی، ضرب دو آرایه دو بعدی، و چاپ آدرس خانههایی که عدد زوج دارند، آموزش داده میشود. این مهارتها در بسیاری از برنامههای کاربردی مفید خواهند بود.
در این بخش از دوره C++، نحوه ضرب دو آرایه دو بعدی و محاسبه نتایج آن شرح داده شده است. علاوه بر این، به شما یاد داده میشود چگونه آدرس خانههایی از آرایه که حاوی اعداد زوج هستند را چاپ کنید. این بخش مهارتهای پایهای در کار با آرایهها و پردازش دادهها را تقویت میکند.
در این بخش از دوره C++، با آرایههای استاتیک و چگونگی استفاده از آنها برای حفظ دادهها بین فراخوانیهای مختلف تابع آشنا خواهید شد. این تکنیکها به شما اجازه میدهند دادههای ثابتی را در حافظه نگه دارید که در برنامههایی که نیاز به پایداری دادهها دارند، بسیار کاربردی است.
این بخش از دوره C++ به شما روشهای مختلف مرتبسازی آرایهها از جمله مرتبسازی حبابی و مرتبسازی انتخابی را آموزش میدهد. علاوه بر این، با دو نوع جستجوی اصلی در آرایهها، جستجوی خطی و جستجوی دودویی، آشنا خواهید شد که هر کدام کاربردهای خاص خود را دارند.
در این بخش از دوره C++، یاد خواهید گرفت چگونه تعداد محدودی عدد را در یک آرایه وارد کنید و بزرگترین عدد موجود در آن را پیدا کنید. همچنین، به شما آموزش داده میشود چگونه اعداد با بیشترین فراوانی، حداکثر پنج عدد، و اعداد اول دو رقمی را در آرایهها کار کنید و آنها را چاپ کنید. این مهارتها به شما کمک میکنند تا در مدیریت و پردازش دادهها در برنامههای C++ موفقتر عمل کنید.
این بخش از دوره C++ به بررسی چگونگی استفاده از توابع بازگشتی برای محاسبه مجموع اعداد در یک آرایه میپردازد. همچنین، شما یاد خواهید گرفت چگونه با استفاده از تابع بازگشتی، حداکثر ده عدد در آرایه وارد کرده و ماکزیمم آن را پیدا کنید و نیز نحوه چاپ محتویات آرایه به صورت معکوس را آموزش خواهید دید.
این بخش از دوره C++ به شما نحوه محاسبه میانگین و mode (مقدار با بیشترین تکرار) در آرایهها را آموزش میدهد. علاوه بر این، با آرایههای استاتیک و محاسبه میانگین و ماکزیمم هر سطر در آرایههای دو بعدی نیز آشنا خواهید شد. این تکنیکها به شما کمک میکنند تا درک بهتری از پردازش دادهها و تحلیل آماری در برنامهنویسی پیدا کنید.
این بخش از دوره C++ به شما نحوه چاپ هر سطر یا ستون دلخواه از یک آرایه دو بعدی یا سه بعدی را آموزش میدهد. همچنین، با نحوه چاپ عناصر قطر اصلی و فرعی و تکنیکهایی برای پر کردن و چاپ هر نوع آرایه آشنا خواهید شد. این دانش برای درک بهتر مدیریت دادهها و پردازش آرایهها در برنامهنویسی بسیار کاربردی است.
فصل ششم: اشارهگرها در برنامهنویسی ++C
این بخش از دوره آموزشی برنامهنویسی C و C++ به طور کامل به اشارهگرها اختصاص دارد. شما با مفاهیم اساسی مانند آدرس متغیر، رفرنس دهی، و انواع اشارهگرها آشنا خواهید شد. همچنین، نحوه نمایش آدرس و محتویات اشارهگر، ویرایش محتویات، کار با آرایههای تک و چند بعدی، مدیریت حافظه در stack و heap، و ایجاد متغیرها و آرایههای پویا را یاد میگیرید. علاوه بر این، اعمال محاسباتی روی اشارهگرها، استفاده از اشارهگر به اشارهگر، اشارهگر به تابع، و اشارهگرهای از نوع void بخشی از موضوعات مطرح شده در این فصل هستند.
در این بخش از دوره آموزشی C++، به بررسی نحوه کار با اشارهگرها و مدیریت حافظه در stack و heap میپردازیم. شما یاد میگیرید چگونه با استفاده از اشارهگرها آرایهها را چاپ کنید و متغیرها و آرایههای پویا را ایجاد کنید. این مهارتها برای درک بهتر مدیریت حافظه در برنامهنویسی و افزایش کارایی برنامهها ضروری است.
در این بخش از دوره آموزشی C++، با استفاده از مثالهای عملی، به آموزش اشارهگر به آرایه و اشارهگر به اشارهگر میپردازیم. شما یاد میگیرید که چگونه این نوع اشارهگرها را تعریف کرده و استفاده کنید، به علاوه، نحوه اعمال محاسبات و مقایسههای مختلف بر روی اشارهگرها را یاد خواهید گرفت. همچنین به بررسی تغییر محتویات اشارهگر و استفاده از اشارهگرهای نوع const خواهیم پرداخت.
این بخش از دوره آموزشی C++ به طور کامل به مفهوم اشارهگر به تابع و آرایهای از اشارهگرها میپردازد. شما با استفاده از مثالهای عملی، یاد میگیرید که چگونه توابع را از طریق اشارهگرها فراخوانی کنید و چگونه آرایههایی از اشارهگرها را برای مدیریت بهینه دادهها و متغیرها تعریف و استفاده کنید.
در این قسمت از دوره آموزشی C++، شما با استفاده از اشارهگرها به آرایههای چند بعدی و اشارهگرها به توابع آشنا میشوید. از طریق مثالهای عملی، نحوه تعریف و استفاده از اشارهگرها برای دسترسی به دادهها و اجرای توابع را یاد خواهید گرفت. این دانش برای توسعه برنامههای پیچیدهتر و مدیریت بهینهتر حافظه در C++ ضروری است.
در این بخش از دوره آموزشی C++، به بررسی و پیادهسازی مرتبسازی حبابی با استفاده از اشارهگرها میپردازیم. همچنین، اشارهگرهای از نوع void را معرفی میکنیم که امکان اشاره به هر نوع دادهای را فراهم میکنند و در موقعیتهایی که نوع دادهای مشخص نیست، مفید هستند. علاوه بر این، نحوه کار با متغیرها و آرایههای پویا، و استفاده از اشارهگرها به عنوان ورودی توابع را توضیح خواهیم داد، که برای مدیریت حافظه و افزایش انعطافپذیری برنامهها ضروری است.
در این بخش از دوره آموزشی C++، به شما نحوه ادغام دو آرایه مرتب با استفاده از اشارهگرها و آرایههای پویا آموزش داده میشود. این روش به شما امکان میدهد که دادهها را به طور کارآمد مدیریت و ترکیب کنید. شما یاد خواهید گرفت چگونه آرایههای پویا را ایجاد کنید و با استفاده از اشارهگرها، عملیات مرتب سازی و ادغام را به انجام برسانید. این تکنیکها برای کار با دادههای بزرگ و پیچیده در برنامههای واقعی بسیار مفید هستند.
در این بخش از دوره آموزشی C++، به بررسی جامع مفهوم reference یا مرجع در برنامهنویسی پرداخته میشود. شما با استفاده از مثالهای کاربردی، از جمله محاسبه ریشههای معادله درجه دو، نحوه استفاده صحیح از referenceها را یاد خواهید گرفت. این مفهوم به شما امکان میدهد که به صورت مستقیم و بدون استفاده از اشارهگر، به متغیرها دسترسی پیدا کنید و مقادیر آنها را تغییر دهید، که در نتیجه به کدی تمیزتر و خواناتر منجر میشود.
فصل هفتم: آموزش رشته ها
این بخش از دوره آموزشی C++ به آموزش جامع کار با رشتهها و استفاده از توابع کتابخانهای مربوط به آنها اختصاص دارد. شما با نحوه ایجاد رشتهها، انجام عملیاتهای پردازشی مانند جستجو، برش دادن، تغییر و مقایسه رشتهها آشنا خواهید شد. از توابع استاندارد C++ مانند std::string::find, std::string::substr, std::string::replace و دیگر توابع مفید برای کار با رشتهها بهره خواهیم برد. این تکنیکها به شما کمک میکنند تا با اعتماد به نفس بیشتری برنامههای مدرن C++ را توسعه دهید.
این بخش از دوره آموزشی C++ به آموزش کامل توابع کتابخانهای استاندارد برای کار با رشتهها اختصاص یافته است. شما با توابعی چون strlen(), length(), cin.get(), getline(), cin.putback(), atoi(), atof(), و atoll() آشنا میشوید. این توابع به شما کمک میکنند تا دادههای ورودی را به شکل مؤثری مدیریت کنید، رشتهها را تجزیه و تحلیل کنید، و انواع دادهها را تبدیل نمایید. مثالهای عملی در این دوره به شما نشان خواهند داد که چگونه این توابع را در برنامههای واقعی به کار ببرید.
این بخش از دوره آموزشی C++ به آموزش جامع استفاده از توابع کتابخانهای برای کار با رشتهها میپردازد و نحوه جدا کردن کلمات از یک رشته متنی را با استفاده از strtok() و دیگر توابع معرفی میکند. شما با توابع متنوعی چون islower(), isupper(), toupper(), tolower(), isalpha(), isdigit(), isalnum(), strlen(), strcpy(), strstr(), strchr(), strrchr(), strcat(), strcmp() آشنا خواهید شد. این توابع به شما کمک میکنند تا پردازش متنی را با دقت و کارایی بالا انجام دهید و شامل مثالهای کاربردی برای فهم بهتر و عملی کردن یادگیریها میشود.
این قسمت از دوره آموزشی C++ به بررسی عملکرد تابع کتابخانهای strlen() و چگونگی شبیهسازی آن میپردازد. همچنین، توابع کتابخانهای دیگری چون strtol(), strtoul(), strtod(), strspn(), strcspn(), memset(), memcpy(), memcmp(), memmove(), و memchr() معرفی و آموزش داده میشوند. این توابع ابزارهای قدرتمندی برای مدیریت و تجزیه و تحلیل دادههای متنی و باینری فراهم میکنند، که در بسیاری از برنامههای نرمافزاری کاربردی از آنها استفاده میشود.
در این بخش از دوره آموزشی C++، شما با نحوه جدا کردن کلمات از رشتهها و استفاده از توابع کتابخانهای متنوع برای پردازش رشتهها آشنا میشوید. توابعی مانند strcpy(), strcat(), و strtok() برای کپی، الحاق، و توکنیزه کردن رشتهها به کار میروند. همچنین، توابعی نظیر at(), assign(), append(), substr(), erase(), length(), find(), replace(), و swap() که برای مدیریت پیشرفتهتر رشتهها در نظر گرفته شدهاند، آموزش داده میشوند. این بخش شامل برنامههایی برای حذف کاراکتر از موقعیت دلخواه، جایگزینی فضاها با نقطه، و قرار دادن کاراکترها در موقعیتهای خاص است، که به شما کمک میکند تا با کاربردهای عملی این توابع آشنا شوید.
در این بخش از دوره آموزشی C++، شما با نحوه پیادهسازی جستجوی دودویی در آرایهای از رشتهها آشنا میشوید. ابتدا، آموزش داده میشود چگونه یک آرایه از رشتهها را مرتب کنید تا بتوانید جستجوی موثری داشته باشید. تکنیکهای مرتبسازی و جستجوی دودویی برای پیدا کردن عناصر به طور کارآمد در دادههای مرتب شده توضیح داده میشوند. این مهارتها در بسیاری از برنامههای کاربردی مدرن که نیازمند پردازش و جستجوی سریع دادهها هستند، کاربرد دارند.
فصل هشتم: ساختار (Structures)، انواع شمارشی (Enumerations)، و یونیونها (Unions)
در این بخش از دوره آموزشی C++، به طور عملی با مفهوم انواع شمارشی یا enum و کاربردهای آن در برنامهنویسی آشنا خواهید شد. با استفاده از مثال بازی سنگ، کاغذ، قیچی، نحوه استفاده مؤثر از enum برای مدیریت حالتهای مختلف بازی توضیح داده شده است. این رویکرد نه تنها به شما کمک میکند تا با نحوه برنامهریزی مبتنی بر شرایط مختلف آشنا شوید، بلکه نشان میدهد چگونه enum میتواند در ساختاردهی و خوانایی کد تأثیر مثبت داشته باشد.
این بخش از دوره آموزشی C++ به شما نحوه کاربردی استفاده از ساختارها یا structures را آموزش میدهد، به خصوص چگونگی تعریف اعضای خصوصی و عمومی و استفاده از سازندهها در استراکچرها. از طریق مثالهای کاربردی، به شما نشان داده میشود چگونه میتوانید دادهها را به طور مؤثر در برنامههای خود سازماندهی کنید. این تکنیکها برای مدیریت بهینه دادهها و ایجاد کد قابل نگهداری و بازبینی کلیدی هستند.
در این بخش از دوره آموزشی C++، به شما نحوه استفاده از آرایهای از structureها برای ذخیرهسازی و پردازش دادههای مربوط به چندین دانشجو آموزش داده میشود. این مفهوم با کمک مثالهای عملی شرح داده شده است که در آن اطلاعات دانشجویان نظیر نام، شماره دانشجویی و نمرات دروس در آرایهای از ساختارها ذخیره و سپس برای انجام عملیاتهای مختلف مانند محاسبه میانگین نمرات، جستجو بر اساس نام و ترتیب نمرات استفاده میشود.
این بخش از دوره آموزشی C++ به بررسی نحوه کار با structures و توابعی که این ساختارها را به عنوان پارامتر دریافت یا برگردان میکنند میپردازد. شما با طراحی یک برنامه که اطلاعات کارمندان را در یک آرایه از structures ذخیره میکند آشنا خواهید شد. در ادامه، نحوه ارسال این اطلاعات به تابعی برای پردازش خاص و دریافت دادهها از تابع که یک structure برمیگرداند، آموزش داده میشود.
در این بخش از دوره آموزشی C++، شما با کاربرد union در ترکیب با structure آشنا میشوید. Unionها اغلب برای مدیریت حافظه به شیوهای کارآمد استفاده میشوند، و ترکیب آنها با structureها امکانات جدیدی برای مدیریت دادههای هتروژن فراهم میکند. به عنوان مثال، برنامههای کاربردی مانند کپی کردن یک structure، استفاده از اشارهگرها به structure، و ساخت structureهایی که شامل union هستند توضیح داده خواهند شد. این آموزشها به شما کمک میکنند تا با پیچیدگیهای برنامهنویسی ساختاری در C++ به طور عمیقتری آشنا شوید.
فصل نهم: فایلها در ++C
در این قسمت از دوره آموزشی C++، به بررسی جامع کار با فایلها، از نوشتن و خواندن دادهها تا مدیریت پیشرفتهتر فایلها میپردازیم. شما با کلاسهای ifstream برای خواندن از فایلها، ofstream برای نوشتن به فایلها و توابعی مانند fopen(), fclose(), read(), write(), rewind(), tellg(), و seekg() آشنا خواهید شد. همچنین، نحوه نوشتن رشتهها در فایلها و بازخوانی محتوای آنها از طریق مثالهای کاربردی توضیح داده میشود، که به شما کمک میکند تا با استفاده از این ابزارها بتوانید دادههای متنی خود را به طور مؤثر ذخیره و بازیابی کنید.
این بخش از دوره آموزشی C++ به طور عملی نحوه ذخیره و بازیابی آرایهها در فایلها را آموزش میدهد. شما با مثالهای متنوعی مانند ذخیره کاراکترها در فایلهای باینری، ذخیره و نمایش چندین رشته، ذخیره اطلاعات دانشجویان همراه با نمرات در فایل و بازخوانی آنها، و افزودن رشتهها به فایل موجود و نمایش محتویات فایل آشنا خواهید شد. این تکنیکها به شما کمک میکنند تا با کاربردهای مختلف فایلها در برنامههای C++ مانند ذخیرهسازی دادهها به صورت دائمی و مدیریت دادههای حجیم آشنا شوید.
در این بخش از دوره آموزشی C++، به آموزش ذخیرهسازی و بازیابی دادهها از آرایهای از structures در فایلها میپردازیم. برنامههایی شامل ذخیره آرایه ای از structureها در فایل و سپس نمایش دقیق محتویات فایل، و همچنین برنامهای که طول فایل را پس از ذخیره دادهها محاسبه میکند، آموزش داده میشوند. این رویکرد به شما کمک میکند تا با استفاده از تکنیکهای مدیریت فایل در C++، اطلاعات پیچیدهتر را به صورت سازمانیافته ذخیره و بازیابی کنید.
در این قسمت از دوره آموزشی C++، به طور عملی با نحوه ایجاد یک برنامه دفترچه تلفن آشنا میشوید. این بخش شامل تکنیکهای ذخیرهسازی و بازیابی رشتهها از فایلها، استفاده از تابع rewind() برای بازگشت به ابتدای فایل، و ساخت برنامه دفترچه تلفن با امکانات جستجوی مخاطب است. این برنامه به شما امکان میدهد تا اطلاعات مخاطبین را به طور مؤثر ذخیره و بازیابی کنید و به سرعت مخاطبین خاص را جستجو کنید.
فصل دهم: شی گرایی در ++C
این بخش از دوره آموزشی C++ به آموزش عمیق توابع سازنده (constructor)، مخرب (destructor)، و سازنده کپی (copy constructor) اختصاص دارد. شما با استفاده از کلاس circle، نحوه کاربرد این توابع را یاد خواهید گرفت. تابع سازنده به شما امکان میدهد تا اشیاء خود را با مقادیر اولیهای که مشخص کردهاید، ایجاد کنید. تابع مخرب هنگامی که عمر شیء به پایان میرسد، منابع را آزاد میکند. تابع سازنده کپی برای ایجاد یک نسخه جدید از شیء موجود استفاده میشود، که در مدیریت حافظه و کپی اشیاء بسیار حیاتی است.
این بخش از دوره آموزشی C++ به آموزش عمیق مفاهیم شیگرایی و نحوه ایجاد و کار با کلاسها در C++ اختصاص یافته است. تمرکز اصلی بر روی توابع دستیابی که به مدیریت دسترسی به اعضای کلاس کمک میکنند، قرار دارد. در کنار تابع دستیابی، موضوعاتی نظیر توابع سازنده و مخرب، اعضای const و static کلاسها، inheritance، اشیاء const، کار با آرایهای از اشیاء، و استفاده از templateها نیز پوشش داده شده است. از طریق مثال عملی کلاس circle، نحوه استفاده و مزایای توابع دستیابی به طور کامل شرح داده میشود.
این بخش از دوره آموزشی C++ به بررسی عمیق و کاربردی اعضای static در کلاسها میپردازد. اعضای static در یک کلاس به این معنا هستند که متغیر یا تابع متعلق به کلاس به جای نمونههای آن است، و این امکان را میدهد که مقادیر یا حالات مشترکی بین تمام نمونهها حفظ شوند. از طریق مثالهایی مانند کلاس صف که عملیات درج و حذف انجام میدهد و اعضای دادهای static دارد، کاربرد و مزایای استفاده از اعضای static به طور عملی نشان داده میشود.
این بخش از دوره آموزشی C++ به شما نحوه ارسال آرایهای از اشیاء به توابع و بازگرداندن داده از توابع را آموزش میدهد. با استفاده از مثالی عملی، شما با فرایند ارسال آرایهای از اساتید به یک تابع آشنا خواهید شد که اطلاعات یک استاد خاص را برگردانده و سپس توسط تابع دیگری چاپ میشود. این دوره همچنین شامل آموزش استفاده از مقادیر پیشفرض در سازندهها و تحلیل خروجیهای ممکن از کدهای نوشته شده است، که به درک بهتر و عمیقتر برنامهنویسی شیگرا در C++ کمک میکند.
این بخش از دوره آموزشی C++ به آموزش کامل و جامع کلاسهای friend و اعضای const کلاس میپردازد. توابع دوست (friend functions) و کلاسهای دوست (friend classes) امکان دسترسی به اعضای خصوصی یا محافظت شده کلاسها را فراهم میکنند، که این امکان را برای برنامههای پیچیدهتر که نیاز به تعاملات نزدیک بین کلاسها دارند، ممکن میسازد. همچنین، بررسی اعضای const در کلاسها که تضمین میکنند دادههای عضو تغییر نکنند و استفاده از templateها برای افزایش قابلیت استفاده مجدد و انعطافپذیری کلاسها مورد توجه قرار میگیرد.
این بخش از دوره آموزشی C++ به بررسی جامع انواع ارث بری از کلاسها اختصاص دارد. ارث بری در C++ به تقسیمبندیهای عمومی (public)، خصوصی (private)، و محافظت شده (protected) تقسیم میشود. هر نوع ارث بری خصوصیات و دسترسیهای مختلفی را به اعضای کلاس فرزند میدهد. از طریق مثالها و توضیحات، شما با چگونگی استفاده از این انواع ارث بری در برنامههای واقعی و تأثیر آنها بر دسترسی و مدیریت دادهها آشنا خواهید شد.
این بخش از دوره آموزشی C++ به شما نحوه دقیق فراخوانی توابع سازنده و مخرب در موقعیتهای ارث بری را آموزش میدهد. از طریق مثالهای کد، شما یاد میگیرید که چگونه سازندهها و مخربها در کلاسهای پایه و مشتق شده به ترتیب فراخوانی میشوند، و چگونه این فرآیندها تأثیری حیاتی بر روی مدیریت منابع و رفتار برنامه شما دارند.
این بخش از دوره آموزشی C++ به معرفی و توضیح مثالهای مختلفی از ارث بری public میپردازد. ارث بری public امکان دسترسی عمومی به اعضای کلاس پایه را از کلاسهای مشتق شده فراهم میکند، که این به معنای دسترسی گسترده و انعطافپذیری در استفاده از کدهای موجود است. از طریق مثالهای کاربردی، مانند ساختار کلاسهای مختلف با عملکردهای ویژه، نحوه استفاده و مزایای ارث بری public به طور عملی نشان داده میشود.
این بخش از دوره آموزشی C++ به بررسی ارث بری protected میپردازد. ارث بری protected به کلاسهای مشتق شده امکان میدهد تا به اعضای محافظت شده کلاس پایه دسترسی داشته باشند، در حالی که از دسترسی خارج از کلاسها جلوگیری میکند. این نوع ارث بری برای محافظت از دادهها و توابع داخلی کلاس ضروری است، ضمن اینکه به زیرکلاسها اجازه میدهد از این موارد استفاده کنند. مثالهای مختلفی از ارث بری protected در این دوره ارائه شدهاند تا نحوه کاربرد آن در شرایط واقعی نشان داده شود.
این بخش از دوره آموزشی C++ به بررسی و توضیح چند مثال مختلف از ارث بری private میپردازد. ارث بری private یکی از روشهای مهم در برنامهنویسی شیگرا است که در آن تمام اعضای عمومی و محافظت شده کلاس پایه به عنوان اعضای خصوصی در کلاس مشتق شده در دسترس هستند. این نوع ارث بری برای محدود کردن دسترسی به اعضای کلاس پایه از خارج از کلاسهای مشتق شده استفاده میشود. در این بخش، مثالهایی از نحوه کاربرد ارث بری private در برنامههای واقعی ارائه شده است.
این بخش از دوره آموزشی C++ به شرح مفصل وراثت چندگانه و چند سطحی میپردازد. وراثت چندگانه اجازه میدهد که یک کلاس جدید از بیش از یک کلاس پایه ارث ببرد، در حالی که وراثت چند سطحی شامل کلاسهایی است که به صورت سلسلهمراتبی از یکدیگر مشتق میشوند. مثالهای عملی در این دوره به شما کمک میکنند تا درک عمیقتری از چگونگی پیادهسازی و استفاده از این تکنیکها در برنامههای واقعی داشته باشید.
این بخش از دوره آموزشی C++ به شما نحوه فراخوانی توابع سازنده و مخرب در ارث بری را آموزش میدهد. ترتیب فراخوانی این توابع بسیار مهم است، چرا که تاثیر زیادی بر روی منطق و سلامت برنامه دارد. در ارث بری، سازندگان کلاس پایه همیشه قبل از سازندگان کلاسهای مشتق شده فراخوانی میشوند و مخربها به ترتیب معکوس فراخوانی میگردند. این بخش با استفاده از مثالهای عملی، ترتیب دقیق و نحوه عملکرد این فرآیندها را به شما نشان میدهد.
این بخش از دوره آموزشی C++ به آموزش ترکیب قالبها یا templateها با شیگرایی میپردازد. Templateها در C++ ابزاری قدرتمند برای افزایش قابلیت استفاده مجدد و انعطافپذیری کد هستند. ترکیب این تکنولوژی با شیگرایی اجازه میدهد تا برنامههایی نوشته شوند که به طور همزمان از مزایای قویترین ویژگیهای زبان C++ بهره میبرند. مثالهای عملی در این دوره به شما نشان میدهند چگونه میتوانید انواع دادهها و الگوریتمها را در قالبهای شیگرا تعریف و استفاده کنید.
این بخش از دوره آموزشی C++ به شما نحوه کار با اشارهگرها برای دسترسی به اشیاء و اعضای کلاس را آموزش میدهد. اشارهگرها ابزاری قدرتمند در C++ هستند که امکان مدیریت مستقیم حافظه و دسترسی به منابع را فراهم میکنند. شما با استفاده از اشارهگرها برای دسترسی به اشیاء، اعضای دادهای و توابع اعضای کلاس آشنا خواهید شد. این دوره همچنین نحوه ایجاد اشارهگرها به اشیاء، دسترسی به اعضا و فراخوانی توابع عضو از طریق اشارهگرها را پوشش میدهد.
این بخش از دوره آموزشی C++ به شما نحوه کار با اشارهگر this را آموزش میدهد. اشارهگر this در C++ به خود شیء فعلی اشاره میکند و برای دسترسی به اعضای شیء و ارسال مرجع به اشیاء دیگر در داخل کلاسها استفاده میشود. این دوره نمونههایی از کاربردهای this را ارائه میدهد، از جمله برای اطمینان از اینکه عملیاتها بر روی شیء فعلی اعمال میشوند و همچنین استفاده از this برای بازگرداندن شیء از توابع عضو.
این بخش از دوره آموزشی C++ به شما نحوه استفاده از توابع مجازی و کلاسهای انتزاعی را آموزش میدهد. توابع مجازی در C++ به برنامهنویسان اجازه میدهند که ویژگیهای چندریختی (polymorphism) را در برنامههای خود پیادهسازی کنند. کلاسهای انتزاعی، که حاوی یک یا چند تابع مجازی خالی هستند، به عنوان پایهای برای سایر کلاسها عمل میکنند و نمیتوان از آنها نمونهای مستقیم ایجاد کرد. این دوره نمونههای عملی از استفاده و کاربردهای این تکنیکها را ارائه میدهد.
این بخش از دوره آموزشی C++ به شما نحوه استفاده از اشارهگرها برای دسترسی به اعضای کلاسها و توابع اعضای کلاس را آموزش میدهد. اشارهگرهای به کلاسها و اعضای آنها ابزاری قدرتمند برای توسعهدهندگان نرمافزار هستند که امکان مدیریت پیچیدهتر و کارآمدتر دادهها و رفتارهای کلاس را فراهم میکنند. در این دوره، مثالهای مختلفی از استفاده از این اشارهگرها در سناریوهای واقعی ارائه میشود تا درک بهتری از کاربردهای آنها حاصل شود.
این بخش از دوره آموزشی C++ به بررسی چندین مثال مختلف از استفاده از اشارهگر this میپردازد.
این بخش از دوره آموزشی C++ به بررسی کاربرد توابع virtual و مفهوم polymorphism میپردازد. توابع مجازی ابزاری قدرتمند برای پیادهسازی چندریختی در برنامهنویسی شیگرا هستند، که به برنامهها امکان میدهد تا رفتارهای مختلفی بر اساس نوع شیء در زمان اجرا داشته باشند. مثالهای ارائه شده در این دوره به شما کمک میکنند تا درک بهتری از نحوه استفاده و تاثیر توابع مجازی و چندریختی در برنامههای C++ داشته باشید.
این بخش از دوره آموزشی C++ به بررسی توابع مجازی محض و نحوه استفاده از آنها در ساخت کلاسهای انتزاعی میپردازد. توابع مجازی محض در C++ برای ایجاد کلاسهایی استفاده میشوند که نمیتوان مستقیماً از آنها نمونهسازی کرد و آنها را به عنوان پایهای برای سایر کلاسها استفاده نمود. این توابع باید در کلاسهای مشتق شده پیادهسازی شوند. مثالهای ارائه شده در این دوره به شما نحوه استفاده از این تکنیکها را نشان میدهد تا درک بهتری از پیادهسازی چندریختی در C++ داشته باشید.
این بخش از دوره آموزشی C++ به بررسی و آموزش overload کردن عملگرها میپردازد.
این بخش از دوره آموزشی C++ به بررسی و آموزش سربارگذاری (overloading) عملگرها میپردازد. سربارگذاری عملگرها امکان تغییر رفتار پیشفرض عملگرها برای انواع دادههای سفارشی را میدهد، و به توسعهدهندگان این امکان را میدهد که کدهایی بیانگرتر و خواناتر بنویسند. این دوره شامل سربارگذاری عملگرهایی مانند افزایش (++)، کاهش (--), جمع (+), تخصیص افزایشی (+=)، مقایسه (==)، دسترسی به عنصر ([]), و عملگرهای ورودی/خروجی (<< و >>) میشود. نمونههای عملی ارائه شده در این دوره به شما کمک خواهد کرد تا درک کاملی از کاربردها و مزایای سربارگذاری عملگرها در C++ داشته باشید.
فصل یازدهم: پروژه های عملی
در این بخش از دوره آموزشی برنامهنویسی C و C++، به شما نحوه ساخت یک پروژه مدیریت سیستم دانشجویی با استفاده از کلاسها و فایلها آموزش داده میشود. این پروژه از مبانی تا جزئیات پیچیده، به صورت گام به گام توضیح داده شده است. شما با اصول طراحی کلاسها، کار با فایلها برای ذخیرهسازی و بازیابی دادهها، و ایجاد رابط کاربری برای مدیریت دانشجویان آشنا خواهید شد. این پروژه برای تقویت مهارتهای شما در برنامهنویسی شیگرا و کار با فایلها در C++ طراحی شده است.
در بخش دوم این دوره آموزشی برنامهنویسی C و C++، پروژه مدیریت سیستم دانشجویی ادامه پیدا میکند، که در آن از کلاسها و فایلها برای ایجاد یک سیستم مدیریت دانشجویی کامل استفاده میشود. این بخش پروژه شامل توضیحات دقیق از ابتدا تا انتها میباشد، که به شما نشان میدهد چگونه میتوانید یک سیستم پیچیده را با استفاده از C++ پیادهسازی کنید. شما با اصول طراحی معماری نرمافزار، کار با دادهها در فایلها و مدیریت تعاملات کاربری از طریق واسط کنسول آشنا خواهید شد.
در بخش سوم این دوره آموزشی برنامهنویسی C و C++، دو پروژه عملی معرفی شدهاند: سیستم مدیریت سفارش غذا و بازی tic-tac-toe (معروف به X-O). این بخش شامل آموزشهای مفصل از طراحی تا پیادهسازی کامل هر دو پروژه با استفاده از کلاسها، دادهساختارها و الگوریتمهای اساسی در C++ است. شما یاد میگیرید چگونه یک سیستم سفارش غذا را با ویژگیهای مدیریت منو، سفارشات و حساب کاربری توسعه دهید و همچنین چگونه یک بازی tic-tac-toe را به طور کامل پیادهسازی کنید.
در این قسمت از دوره آموزشی برنامهنویسی C و C++، به پیادهسازی لیست پیوندی یکطرفه پرداخته شده است. این پروژه شامل امکاناتی نظیر ایجاد لیست، درج در لیست، حذف از لیست، پیمایش لیست و شمارش تعداد گرههای لیست میباشد. برای هر کدام از این عملیاتها توابع جداگانهای نوشته شده است تا شما بتوانید به راحتی این مفاهیم را درک و پیادهسازی کنید. این بخش از دوره به شما کمک میکند تا با یکی از ساختارهای دادهای مهم در برنامهنویسی آشنا شوید و مهارتهای خود را در مدیریت دادهها تقویت کنید.
در بخش پنجم این دوره آموزشی برنامهنویسی C و C++، دو پروژه عملی برج هانوی و درخت جستجوی دودویی معرفی شدهاند. این پروژهها شامل پیادهسازی الگوریتمهای مشهور و کاربردی برای حل مسائل پیچیده است. در پروژه درخت جستجوی دودویی، شما یاد میگیرید چگونه یک عدد را در درخت جستجو وارد کرده و مکان مناسب آن را در سمت راست یا چپ ریشه تشخیص دهید. مباحث کاملتر و پیشرفتهتر در ویدیوهای آموزشی ساختمان داده آموزش داده میشود.
نظرات شما