آموزش منطق و مقدمات برنامه نویسی به همراه الگوریتم و فلوچارت آموزش منطق و مقدمات برنامه نویسی به همراه الگوریتم و فلوچارت
021-88146330
021-88146323
0

سبد خرید شما خالی است!

آموزشگاه برنامه نویسی تحلیل‌داده

با مجوز رسمی از سازمان فنی و حرفه‌ای کشور

ورود / ثبت‌نام

ورود کاربر جدید هستید؟ ثبت نام کنید

دانلود سورس پروژه بازی مارپیچ با پایتون

دانلود پروژه بازی مارپیچ  با پایتون
شرح مختصر پروژه

این پروژه یک بازی مارپیچ ساده با پایتون و Pygame است که به بازیکن اجازه می‌دهد با استفاده از کلیدهای جهت‌دار در مارپیچ حرکت کند و به هدف نهایی برسد. بازی با الگوریتم بازگشت بازگشتی ساخته شده و شامل تایمری است که زمان حرکت بازیکن را ثبت می‌کند. هدف اصلی این پروژه یادگیری مفاهیم پایه‌ای برنامه‌نویسی بازی و گرافیک دو بعدی است.

توضیحات پروژه

این یه آموزش راحت و قدم به قدم برای ساخت یه بازی ماز با پایتونه. تو این پروژه قراره یاد بگیری چطوری یه ماز بسازی، بازیکن رو توش حرکت بدی، برخوردش با دیوارها رو چک کنی و در نهایت بازی رو تکمیل کنی. تو آخر کار یه بازی کاملاً آماده داری که می‌تونی تغییرش بدی و به سلیقه خودت سفارشی کنی.

مراحل کلی بازی Maze Runner

1. نصب و راه‌اندازی: اول از همه، پایتون رو روی سیستم نصب کن. بعدش برای کار با گرافیک و انیمیشن‌های بازی، باید کتابخونه Pygame رو نصب کنی. این دستور توی ترمینال اجرا کن:

   pip install pygame

2. ساختار فایل‌ها: یه پوشه درست کن به اسم "Maze-Game" و داخلش چند تا فایل پایتون بساز: main.py، game.py، clock.py، maze.py، cell.py و player.py. این فایل‌ها بخش‌های مختلف بازی رو مدیریت می‌کنن. یه پوشه هم به اسم img برای ذخیره عکس‌های بازی مثل هدف (دروازه) درست کن.

3. ایجاد سلول‌های ماز: برای ساخت ماز، شبکه‌ای از سلول‌ها درست می‌کنیم که هر سلول دیوارهایی در چهار جهت داره. کلاس Cell وظیفه ساخت این سلول‌ها رو داره. دیوارهای سلول در ابتدا فعاله و بعداً تصمیم می‌گیریم کجاها دیوار بمونه و کجاها رو حذف کنیم.

4. ساخت ماز: با استفاده از الگوریتم "بازگشت بازگشتی" یا همون Recursive Backtracking، دیوارهای بین سلول‌ها رو حذف می‌کنیم تا یه مسیر توی ماز ساخته بشه.

5. اضافه کردن بازیکن: تو این مرحله بازیکن رو به بازی اضافه می‌کنیم که می‌تونه با کلیدهای جهت‌دار (چپ، راست، بالا، پایین) توی ماز حرکت کنه. بازیکن باید از مسیرهای باز بره و از دیوارها رد نشه.

6. افزودن هدف و تایمر: یه هدف توی بازی قرار می‌دیم که وقتی بازیکن بهش رسید، بازی تموم بشه. این هدف می‌تونه یه عکس (مثل یه دروازه) باشه. تایمر هم زمان حرکت بازیکن رو محاسبه می‌کنه و بعد از رسیدن به هدف، متوقف می‌شه.

7. اجرای بازی: در آخر، بازی رو با استفاده از حلقه اصلی تو فایل main.py اجرا می‌کنیم. این حلقه وظیفه داره همه رویدادها مثل حرکت بازیکن، نمایش ماز، تایمر و بررسی برخوردها رو مدیریت کنه.

 

نتیجه:

در نهایت، یه بازی ماز جذاب داری که می‌تونی هر چقدر دوست داری شخصی‌سازیش کنی و حتی مراحل جدید بهش اضافه کنی. این پروژه بهت کمک می‌کنه مفاهیم برنامه‌نویسی، گرافیک و بازی‌سازی رو بهتر درک کنی.

1403/07/09 97 29
رمز عبور : tahlildadeh.com یا www.tahlildade.com

نظرات شما

برای ارسال سوال لازم است، ابتدا وارد سایت شوید.