بهترین زبان های برنامه نویسی برای بازی سازی
پیمان کلانتری
1402/05/22
صنعت بازیهای ویدیویی در ایالات متحده به ارزش 85.86 میلیارد دلار و در سراسر جهان به ارزش 178.37 میلیارد دلار قرار دارد - و این اعداد فقط منتظر افزایش هستند. توسعهدهندگان حرفهای بازی میانگین درآمد سالیانه 71,295 دلار دارند، طبق گزارش Glassdoor، و محبوبترین بازی سال 2020 (Call of Duty: Black Ops Cold War) به تنهایی 59.6 میلیارد دلار درآمد داشت.
به شما بستگی دارد که آیا قصد دارید با توسعه بازیهای ویدیویی به عنوان شغل اصلی، کار پاره وقت یا سرگرمی بپردازید، اما یادگیری برنامهنویسی با زبان مناسب باید در لیست کارهایتان باشد.
چه زبان برنامهنویسی بهترین گزینه برای توسعه بازی است؟
توسعهدهندگان بازی از چندین زبان برنامهنویسی استفاده میکنند، گاهی اوقات بیش از یک زبان به طور همزمان. زبان برنامه نویسی مناسب ،بستگی به پروژه، ویژگیهایی که از زبان نیاز دارید، و تجربه شما به عنوان یک برنامهنویس دارد.
1.C++
C++ پایهی اکثر بازیهای مهم کنسولی و ویندوز است. این یک زبان برنامهنویسی شیگرا (OOP) است، یعنی کد را به بخشهای خودکار و قابل استفاده تقسیم میکند. این بخشها طراحی شدهاند که میتوانید از آنها برای بازیهای پیچیده استفاده کنید بدون این که همه چیز را از ابتدا بسازید. C++ یک زبان قوی که برای خوانایی توسط ماشین طراحی شده است. این زبان برای مبتدیان نسبت به زبانهایی مثل پایتون یکم چالش دارد ، اما برای توسعهدهندگان بازی که میخواهند خلاقیت خود را به حداکثر برسانند، ارزش تلاش را دارد.
C++ زبان محبوبی است برای ایجاد موتورهای بازی و محیطهای توسعهی که برنامهنویسان بازی جهانهای تعاملی خود را ایجاد و میزبانی میکنند. موتورهای بازی تکنولوژیهایی را برای هر قسمت از بازی فراهم میکنند، از طراحی تصاویر و قوانین فیزیکی گرفته تا صداها و رفتار رباتهای هوش مصنوعی در بازی.ساختن موتور خودتان بهترین راه برای به دست آوردن آزادی خلاقیت کامل و کنترل کامل بر بازیتان است. اگر تصمیم بگیرید این مسیر را طی کنید، قطعاً باید C++ را بدانید؛ زیرا این زبان استاندارد صنعتی است و شما به تطبیق پذیری و قابلیت عملکرد بالای آن نیاز خواهید داشت.
طراحان گاهی اوقات از C++ برای برنامهنویسی در موتورهای موجود استفاده میکنند. ساختن یک موتور از ابتدا واقعاً زمان و منابع زیادی میطلبد، اما اگر توانایی برنامهنویسی خود را داشته باشید، از یک موتور تجاری هم میتوانید تقریباً همان انعطاف را به دست آورید. بسیاری از موتورهای محبوب امروزی از C++ استفاده میکنند، از جمله:
- Unreal Engine
- Lumberyard
- Godot
- Source
- Cryengine
استفاده از C++ به شما این امکان را میدهد که از این موتورها بیشتر بهرهبرده و بازیهایی سفارشیتر و با عملکرد بهتر ایجاد کنید.
چرا از C++ در بازیها استفاده میشود؟
C++ به عنوان یک زبان برنامهنویسی محبوب در بازیسازی به دلیل سرعت، قدرت و انعطاف زیادش مورد استفاده قرار میگیرد.
- C++ یک زبان بسیار سریع است. گیمرها انتظار دارند که بازیهای با کیفیت اجرایی بالا و تأخیر حداقل یا حتی تأخیر صفر داشته باشند. متأسفانه، بازیهای ویدیویی مستعد بارگذاری بالای سرور هستند، که اگر کد خیلی کند تبدیل شود، میتواند منجر به تأخیر شود. C++ به سرعت تبدیل میشود، حتی زمانی که چندین وظیفه به طور همزمان اجرا میشوند.
- C++ نزدیک به سختافزار عمل میکند. بازیهای ویدیویی برای توابع کنترلی به سختافزار نیاز دارند. C++ به نزدیکی به سختافزار عمل میکند، بنابراین موتورها با احتمال کمتری از کار افتادن عملکرد بهتری دارند
- C++ چندپلتفرمی است. C++ به شما اجازه میدهد تا پروژهها را بر روی چندین سیستم عامل و پلتفرم بازیسازی منتشر کنید.
- C++ ابزارهای با عملکرد بالا دارد. C++ دارای مجموعه غنی از کتابخانههای منبع باز است که بخشی از کارهای خستهکننده کدنویسی را انجام میدهند. کتابخانههای C++ برای بسیاری از جنبههای مختلف توسعه بازی، از طراحی گرافیک تا اشکالزایی، وجود دارند
- ++با زبانهای دیگر برنامهنویسی بازی سازگار است. C++ انعطاف را به شما میدهد تا زبانهای دیگری مانند C# یا جاوااسکریپت را برای بهبود جنبههای خاصی از بازی، مانند گرافیک یا صدا، به کار ببرید.
2. C#
C# (سیشارپ) زبانی سادهتر و دسترسپذیرتر از C++ است. این زبان سطح بالا ، برای انسانها طراحی شده است. ساختار زبانشناسی آن از استفاده مجدد کدها حمایت میکند که باعث کارآمدی آن میشود، و کامپایلرهای آن با اخطار به برنامهنویس، خطاهای اجرایی را کاهش میدهند.
C# (سیشارپ) در توسعه بازیهای ویدیویی چه کار میکند؟
C# به عنوان یک زبان اسکریپتنویسی برتر در بازیهای ویدیویی نقش دارد. زبانهای اسکریپتنویسی مکانیکهای بازی را تعریف کرده و به کامپیوتر میگویند چه کاری را در جریان بازی انجام دهد. اگر میخواهید بازیکن وقتی که شخصیتش یک شیء را برمیدارد، یک تصویر خاص یا پیامی را ببیند، اسکریپتنویسی این کار را انجام میدهد.
C# (سیشارپ) در توسعه بازیها کجا ظاهر میشود؟
C# (سیشارپ) زبان پیشفرض موتور بازی معروف Unity 3D است. یونیتی در سال 2021 انتخاب اصلی 61٪ از توسعهدهندگان بود و این موجب شد که این موتور برترین موتور سال باشد. این موتور قدرتی است که پشت بازیهای موبایل محبوبی مانند Pokémon Go و Temple Run 2 قرار دارد. یونیتی همچنین موتور محبوبی برای بازیهای واقعیت مجازی (VR) است؛ 90٪ از بازیهای Samsung Gear و 53٪ از بازیهای Oculus Rift از Unity استفاده میکنند. اگر میخواهید بازیها را در یونیتی یا برای واقعیت مجازی ایجاد کنید، C# باید در جعبه ابزارتان باشد.
# همچنین یک زبان بکاند است؛ در محیطهای توسعه وب، توسعهدهندگان از C# برای ارتباط با سرور به جای کاربر استفاده میکنند. وقتی یک بازیکن در یک بازی چندنفره یک اقدام انجام میدهد، C# به سرور میگوید چگونه این اقدام را تفسیر کند.خیلی از توسعهدهندگان از C# برای ساخت بازیهای ایکسباکس و سایر بازیهای مایکروسافت بر روی چارچوب ایکسانای استفاده کردهاند. اگرچه مایکروسافت ایکسانای را بازنشسته کرده است، C# هنوز هم با جانشین آن به نام MonoGame سازگار است. همچنین زبان اسکریپتنویسی پشت پرده بسیاری از بازیهای کنسول پلیاستیشن است.
3. JavaScript
جاوااسکریپت، یکی از مهمترین زبانهای توسعه وب است، جاوا اسکریپت در درجه اول در برنامه نویسی کامپیوتر برای افزودن تعامل به صفحات وب استفاده می شود. اگر از یک منوی کشویی استفاده میکنید یا برای پخش یک ویدیو کلیک میکنید، معمولاً جاوااسکریپت این کار را انجام میدهد.
چگونه از جاوااسکریپت در توسعه بازی استفاده میشود؟
جاوااسکریپت به طور معمول برای برنامهنویسی بازیها برای اجرا در مرورگرهای وب استفاده میشود. امروزه، بازیهای آنلاین معمولاً با استفاده از تکنولوژی اصلی وب HTML5 اجرا میشوند، که کد جاوااسکریپت را به همراه زبانهای نشانهگذاری HTML و CSS ترکیب میکند. بازیهای HTML5 که توسط جاوااسکریپت پشتیبانی میشوند، در مرورگرهای وب و بر روی پلتفرمهای موبایل مانند آیاواس و اندروید اجرا میشوند. میتوانید این بازیها را نسبت به بازیهای کنسولی مستقیماً بر روی یک وبسایت میزبانی کنید، بنابراین به راحتی میتوانید آنها را به اشتراک بگذارید. همچنین به دلیل پایداری تعبیهشده در زبان جاوااسکریپت، نگهداری از این بازیها نیز آسان است.
چه موتورهای بازی از جاوااسکریپت استفاده میکنند؟
توسعهدهندگان بازیهای جاوااسکریپت به موتورهای خاص جاوااسکریپت و متناسب با آن دسترسی دارند، مانند:
- Three.Js
- Famo.Us
- Goo Engine
- Allegro
- Impact.Js
چون جاوااسکریپت یک زبان محبوب برای توسعه وب است، این مجموعه دارای مجموعه متنوعی از ابزارها و چارچوبها است، از جمله کتابخانه گرافیکی کراس پلتفرم WebGL و چارچوب بازی HTML5 Phaser
4. Java
جاوا یک زبان چند منظوره است که به طور معمول توسط شرکتهای کوچک توسعه بازی استفاده میشود. این زبان در برخی از برترین بازیهای iOS و اندروید جهان، از جمله ماینکرفت و ماموریت غیرممکن سوم، قدرت دارد. علاوه بر این، جاوا یک زبان چندپلتفرمی است، بنابراین بر روی تقریباً هر سیستمی از جمله مایکروسافت و لینوکس اجرا میشود.
چرا باید برای ساخت بازی برنامه نویسی جاوا یاد بگیریم؟
جاوا زبانی آسان برای شروع کدنویسی بازیها و برنامههای موبایل است. اگر تازه کدنویسی را شروع کردید، با جاوا میتوانید نسبت به بسیاری از زبانهای دیگر سریعتر کد بنویسید، اجرا کنید و اشکالزایئ کنید . یک بازی جاوا احتمالاً روی یک دستگاه مجازی اجرا میشود ( یک نوع سیستم کامپیوتری که جدا از کامپیوترهای فیزیکی کار میکند. )دستگاههای مجازی به سرعت و کم هزینهترشدن ساختن بازیها و نرمافزارهای دیگر کمک میکنند، همچنین توزیع و توسعه آنها را آسانتر میسازند و با افزایش اندازه، سادهتر مقیاسپذیر میشوند.
چه امکاناتی در جاوا برای ساخت بازیها وجود دارد؟
فقط به این دلیل که جاوا برای مبتدیان مناسب است به این معنی نیست که در کارهایی که می تواند انجام دهد محدود است .این زبان برنامهنویسی میتواند چند تا دستور مختلف را به طور همزمان اجرا کند، مثل این که چند گروه از افراد مختلف در یک مسابقه بازی کنند. توسعه دهندگان بازیها عموماً دوست دارند که وظایف مختلفی مثل ترسیم تصاویر و منطق بازی را در بخشهای جداگانه انجام دهند.
همچنین جاوا ابزارهایی برای برقراری ارتباط دوطرفه با سرورها ارائه میدهد. این به توسعه دهندگان کمک میکند تا بازیهای چندنفرهای بسازند که نیازی به ابزارهای اضافی ندارند.
5. Lua
لوا شاید جزو زبانهای معروف برنامهنویسی نباشد، اما برای ساخت بازیها بسیار مناسب است. این زبان در پشت بازیهای محبوبی مانند Angry Birds و Age of Conan استفاده میشود و موتورهایی مانند CryEngine، Gideros Mobile و Corona SDK را تغذیه میکند.
لوا یک زبان بسیار سبک است، به این معنا که به حافظه کمی نیاز دارد. همچنین بر روی ماشینهای مجازی اجرا میشود، پس خیلی سریع و کارآمد است.
لوا یک زبان کاملاً embeddable است( " embeddable " در برنامهنویسی به امکان جای گیری و استفاده آسان یک ابزار یا کتابخانه در داخل یک برنامه یا سیستم دیگر اشاره دارد.)، بنابراین به راحتی میتوانید آن را در برنامههای دیگر هم استفاده کنید. این یک ویژگی مهم در توسعه بازی است چون اغلب میتوان از چندین زبان برای به دست آوردن نتیجه مطلوب استفاده شود.
Love2D، یک چارچوب بازی رایگان، برای توسعهدهندگان بازیهای مبتدی است و از زبان لوا استفاده میکند!
6. Python
پایتون یک زبان ساده و دوستانه برای تازه واردان طراحی شده تا برای انسانها قابل فهم باشد، به عبارت دیگر، مثل انگلیسی حرف میزنه! این زبان توی یادگیری توسعه نرمافزار خیلی مورد استفاده قرار میگیره.پایتون در دنیای توسعه بازیسازی کمتر استفاده میشود، اما برای تازهکارها یک نقطه شروع خوب است. اگر شروع به یادگیری پایتون کنید، میتوانید به سرعت وارد کتابخانه توسعه بازی PyGame شوید.
پایگیم، یک کتابخانه رایگان پایتون است که بهخصوص برای ساخت بازیها طراحی شده است. یادگیری آن آسان است و ویژگیهایی دارد مثل:
- آموزشهای آماده و قابل فهم
- نصب آسان برای ویندوز و مک
- ماژولهای اصلی قابل ترکیب و تطبیق
- کد ساده برای اسکریپت بازی
یادگیری پایتون همچنین کار با زبان برنامهنویسی GDScript را آسانتر میکند، این زبان برای موتور بازی محبوب گودوت استفاده میشود. خالقان GDScript آن را به شکلی طراحی کردند که قابلیت خوانایی و ساختار مبتدی مانند پایتون را دارد، همچنین ویژگیهایی مختص بازیسازی نیز ارائه داده است. اگر قبلاً در پایتون کد زدهاید، با نوشتن اسکریپتها در گودوت کاملاً آشنا خواهید بود.
پایتون در مقایسه با رقبا برای توسعه بازیها
پایتون به عنوان زبان توسعه بازیها کمتر شناخته شده است، اما هنوز در شرایط مختلف یک انتخاب خوب است.
پایتون یا جاوا، کدام بهتر برای توسعه بازیهاست؟
پایتون کمتر به عنوان زبان توسعه بازی شناخته میشود، اما در شرایط مختلف همچنان گزینه خوبی است.
اگر تازه وارد دنیای برنامهنویسی هستید، پایتون مکانی خوب برای شروع است. این زبان برای غیر برنامهنویسها هم قابل فهم است و با کمک پایگیم، شما میتوانید بازیهای ساده را آسان تر توسعه دهید. همچنین یادگیری پایتون به شما در انتقال به گودوت، یک موتور بازی محبوب، کمک میکند.
اما باید بدانید که پایتون برای بازیهای ویدیویی محدودیتهایی دارد. جاوا به عنوان یک زبان چندمنظوره و پشتیبانی از قابلیتهای پیشرفته برای بازیهای موبایلی مناسب است. این زبان همچنان برای تازهکارها مناسب است و زمان یادگیری آن نسبت به زبانهای مبتنی بر C (C# و C++) کمتر است. به هر حال، ارزش دارد جاوا را امتحان کنید تا ببینید آیا مناسب است یا خیر.
پایتون یا سیپلاسپلاس؟ کدوم بهتره برای بازیسازی؟
سیپلاسپلاس بهتره! اگرچه یادگیریش کمی سختتر از پایتونه، اما برای ساخت بازیها توانایی خارقالعادهای داره.سیپلاسپلاس خیلی سریعتر از پایتونه، به خصوص وقتی با بار سنگینی از بازیها روبرو میشه.با بیشتر موتورها و زبانهای برنامهنویسی سازگاره، پس میتونی خیلی چیزها رو باهاش انجام بدی.
برای ساخت موتور بازی خودت عالیه و خلاقیتت رو به گردن میاره .کتابخانههای زیادی داره که ویژه بازیسازی هستن و گزینههای خوبی رو بهت میدن.البته نکتهای که باید بهش توجه کنی، اینه که یادگیریش یکم سختتره، ولی ارزشش رو داره
چرا پایتون در بازیسازی استفاده نمیشود؟
پایتون از نظر قدرت و خوانایی برنامهنویسی خوب است، اما در سرعت اجرا کمی کندتر از برخی زبانهای دیگر است. برای این دلیل در بازیسازی به میزان کمتری استفاده میشود. با این حال، برای کسانی که تازه وارد دنیای برنامهنویسی میشوند، پایتون یک انتخاب خوب است و موتورهای بازی مثل Godot از پایتون برای نوشتن اسکریپتها استفاده میکنند تا برنامهنویسی را برای آنها سادهتر کنند.
کدنویسی با C# یا C++ کدام بهتر است؟
اگر میخواهید بازیهایی را از پایه بسازید، بهتر است از C++ استفاده کنید. این زبان امکانات زیر را فراهم میکند:
- کنترل بیشتری بر سختافزار.
- گزینههای سفارشی برای نمایش گرافیک.
- مدیریت بهتر حافظه.
علاوه بر این، یادگیری C++ به شما در توسعه نرمافزارهای دیگر هم کمک میکند و به شما یک مزیت در دنیای توسعه نرمافزارها میدهد. اگر میخواهید با استفاده از چارچوبها و موتورهای موجود، بازیها را اسکریپت کنید، بهتر است از C# استفاده کنید. با این کار میتوانید:
به سرعت مبانی را یاد بگیرید و سریعتر با کدنویسی بازیها شروع کنید.در چارچوبهای معروفی مانند یونیتی کد بنویسید. اگر چیزی اشتباه باشد، اخطارهای خطا دریافت کنید که باعث میشود به سرعت یاد بگیرید و موفقیتهای بیشتری ببینید. اگر هنوز برنامه نویسی را یاد نگرفتهاید:
از کجا شروع کنیم؟
دوره منطق و مقدمات برنامهنویسی برای کسانی که قصد ورود به حوزه برنامهنویسی دارند یا افرادی که قبلاً با برنامهنویسی آشنایی نداشتهاند، بسیار اهمیت دارد. این دورهها به شرح زیر میتوانند مفید باشند
یادگیری اصول منطقی: دوره منطق و مقدمات برنامهنویسی به شما اصول منطقی و تفکر ساختاری را یاد میدهد. این اصول در تحلیل و حل مسائل برنامهنویسی بسیار مهم هستند و به شما کمک میکنند تا راهحلهای منطقی و بهینهتری ارائه دهید.
آشنایی با الگوریتمها و ساختارهای داده: در دوره منطق و مقدمات برنامهنویسی، معمولاً به الگوریتمها و ساختارهای داده پرداخته میشود. این مفاهیم اساسی برای یادگیری برنامهنویسی هستند و به شما در حل مسائل پیچیده و مدیریت دادهها کمک میکنند.
آشنایی با زبانهای برنامهنویسی: بسیاری از دورههای منطق و مقدمات برنامهنویسی به شما آشنایی با زبانهای برنامهنویسی اصلی مانند پایتون،جاوا،سی شارپ و غیره میدهند. این آشنایی اولیه با زبانها به شما امکان میدهد که کدهای سادهتری را ایجاد و اجرا کنید.
توانایی پیشبینی و تحلیل مسائل: آشنایی با منطق و مقدمات برنامهنویسی به شما توانایی پیشبینی و تحلیل مسائل پیچیدهتر را میدهد. شما قادر خواهید بود مسائل را بهطور دقیق تجزیه و تحلیل کنید و به ساختارهای کد مناسب تبدیل کنید.
آمادگی برای یادگیری عمیقتر: دوره منطق و مقدمات برنامهنویسی به عنوان پایهای برای یادگیری عمیقتر و پیشرفتهتر در حوزه برنامهنویسی عمل میکند. با داشتن این اصول اساسی، مسیر یادگیری و تسلط بر مفاهیم پیچیدهتر را به راحتی میتوانید طی کنید.
در کل، دوره منطق و مقدمات برنامهنویسی به شما اصول و مهارتهای ضروری برای شروع موفق در مسیر برنامهنویسی را ارائه میدهد. این دورهها به عنوان پایهای برای ادامه تحصیل در زمینههای مختلف برنامهنویسی و توسعه نرمافزار به شما کمک میکنند
نظرات شما