آموزشگاه برنامه نویسی تحلیل داده
آموزشگاه برنامه نویسی تحلیل داده

آموزش UI Elements در IOS

آموزش برنامه نویسی IOS – المان های رابط کاربری/UI Elements

المان های UI چی هستند و چه کاربردی دارند؟

UI Elements، عناصر دیداری هستند که در اپلیکیشن برای کاربر قابل مشاهده می باشد. برخی از این المان ها به فعل کاربر واکنش نشان می دهند مانند دکمه ها/button ها، فیلد های دریافت ورودی متنی/text field و برخی دیگر صرفا اطلاعاتی را در اختیار کاربر قرار می دهند که از جمله ی آن ها می توان به image ها و label ها اشاره کرد.

نحوه ی افزودن المان های UI

می توان المان های UI را با کدنویسی یا به کمک interface builder به پروژه اضافه کرد. بسته به نیاز خود می توان هر یک را مورد استفاده قرار داد.

در این آموزش المان های UI را با کدنویسی به اپلیکیشن خود اضافه می کنیم. استفاده از interface builder بسیار آسان است، کافی است المان ها را کشیده و در جای مناسب قرار دهید.

در این آموزش یک اپلیکیشن ساده ی IOS نوشته و از آن برای شرح برخی از المان های UI استفاده می کنیم.

1. یک اپلیکیشن Viewbased مانند اولین اپلیکیشن IOS خود ایجاد می کنیم.

2. سپس فایل های ViewController.h و ViewController.m را بروز رسانی می کنیم.

3. یک متد به فایل ViewController.m خود ویژه ی المان UI مورد نظر اضافه می کنیم.

4. این متد را در متد viewDidLoad خود فراخوانی می کنیم.

5. بالای خط های مهم از کد، یک comment تک خطی درج شده که کاربرد هر یک را شرح می دهد.

لیستی از المان های UI و شرح کاربرد هر یک را در جدول زیر مشاهده می کنید:

المان های UI
S.N.
1 Text Fields
یک المان UI که به اپلیکیشن اجازه می دهد ورودی از نوع متن دریافت کند.
1
2 Input types - TextFields
می توان نوع ورودی که کاربر ارائه می دهد را با دستکاری مقدار property (خاصیت) keyboard از شی UITextField تنظیم نمود.
2
3 Buttons
برای مدیریت و واکنش نشان دادن به افعال کاربران مورد استفاده قرار می گیرند.
3
4 Label
برای نمایش محتوای ایستا (static) همچون متن ساده بر روی صفحه بکار می رود.
4
5 Toolbar
دربردارنده ی دکمه هایی جهت انجام عملیات مربوط/متناسب با view جاری یا محتوای درون آن می باشد.
5
6 Status Bar
اطلاعات مهمی را در رابطه با وضعیت دستگاه/device status در خود نمایش می دهد.
6;
7 Navigation Bar
این نوار دربردارنده ی دکمه های پیمایش/navigation button از navigation controller می باشد که پشته ای از view controller ها است و می توان آن ها را در پشته push (در زیر stack قرار داد) یا pop (از روی پشته برداشت) کرد.Navigation bar در بالای صفحه، در زیر status bar نمایش داده می شود و امکان پیمایش در صفحات اپلیکیشن ها را مهیا می کند.
7
8 Tab bar
غالبا به منظور راه گزینی (switch) بین subtask ها، viewها یا model ها داخل view جاری بکار می رود. این نوار در پایین صفحه ی برنامه پدیدار شده و به شما اجازه می دهد بین بخش های مختلف آن سویچ کنید.
8
9 Image View
برای نمایش یک عکس یا توالی از عکس های متحرک بکار می رود.
9
10 Scroll View
جهت نمایش محتوایی که از قاب صفحه ی جاری بیرون می زند بکار می رود. در واقع یک نوار پیمایش افقی و عمودی به صفحه اضافه کرده که با آن می توان محتوای کامل صفحه را مشاهده نمود.
10
11 Table View
جهت نمایش لیست قابل پیمایش از اطلاعات در چندین سطر و بخش استفاده می شود (نمای جدولی).
11
12 Split View
این المان جهت نمایش دو پنجره در کنار هم بکار می رود که پنجره ی اصلی به نام master در سمت چپ و پنجره ی فرعی به نام detail در سمت راست قرار می گیرد. پنجره ی master محتوای پنجره ی detail را کنترل می کند.
12
13 Text View
این المان برای نمایش لیست قابل پیمایش از اطلاعات متنی که می توان به دلخواه ویرایش کرد، بکار می رود.
13
14 View Transition
روشی آسان و کارامد برای افزودن یا جایگزین کردن محتوای یک view بر روی view دیگر همراه با افکت خاص نظیر محو شدن، حل شدن یا ورق خوردن و غیره ... فراهم می کند.
14
15 Pickers
این المان حاوی یک یا چند لیست قابل پیمایش حاوی مقادیر منحصر بفرد است که در هر یک به صورت پیش فرض یک مقدار خاص انتخاب شده – آیتم انتخاب شده معمولا با رنگ تیره تر در وسط view نمایش داده می شود.
15
16 Switches
برای فعال و غیرفعال سازی عملیات از طریق دکمه های on/off بکار می رود. در واقع از کلاس UISwitch جهت ایجاد دکمه های خاموش/روشن یا فعال/غیرفعال در تنظیمات برنامه یا آپشن ها همچون airplane mode و Bluetooth استفاده می شود.
16
17 Sliders
یک میله یا شیار افقی با کنترلی به نام thumb است که به کاربر اجازه می دهد تا مقداری (برای مثال میزان روشنایی صفحه) را با انگشت بین بیشینه و کمینه تنظیم کند.
17
18 Alerts
جهت ارائه ی اطلاعات مهم به کاربران بکار می رود.
18
19 Icons
یک عکس است که نشانگر عملیات خاصی بوده یا شرحی مربوط به کاربرد و مقصود اصلی اپلیکیشن ارائه می دهد.
19
  • 1379
  •    8
  • تاریخ ارسال :   1395/07/12

دانشجویان گرامی اگر این مطلب برای شما مفید بود لطفا ما را در GooglePlus محبوب کنید
رمز عبور: tahlildadeh.com یا www.tahlildadeh.com
ارسال دیدگاه نظرات کاربران
شماره موبایل دیدگاه
عنوان پست الکترونیک

ارسال

آموزشگاه برنامه نویسی تحلیل داده
آموزشگاه برنامه نویسی تحلیل داده

تمامی حقوق این سایت متعلق به آموزشگاه تحلیل داده می باشد .